Yritystoiminnan lopettamisen vaiheet – Näin päätät liiketoiminnan hallitusti
Yritystoiminnan lopettamisen vaiheet
Yritystoiminnan lopettaminen on monivaiheinen prosessi, joka kannattaa toteuttaa järjestelmällisesti. Oikea järjestys ja huolellinen suunnittelu varmistavat, että kaikki tärkeät asiat tulevat hoidetuksi ajallaan.
Prosessi käynnistyy lopettamispäätöksestä, jonka jälkeen on syytä laatia selkeä aikataulu ja tehtävälista. Tärkeimmät vaiheet etenevät yleensä seuraavassa järjestyksessä:
- Alustava suunnitelma ja aikataulutus lopettamiselle
- Sidosryhmien kartoitus ja tiedottaminen
- Sopimusten läpikäynti ja irtisanominen
- Henkilöstöjärjestelyjen suunnittelu
- Omaisuuden ja varaston realisointi
- Kirjanpidon ja veroasioiden loppuunsaattaminen
- Viralliset lopettamisilmoitukset
- Asiakirjojen arkistointi
Jokainen vaihe sisältää useita pienempiä tehtäviä, jotka vaativat tarkkuutta ja huolellisuutta. Lopettamisprosessin kesto riippuu yrityksen koosta ja toiminnan laajuudesta – pienessä yrityksessä prosessi voi hoitua muutamassa kuukaudessa, kun taas isommassa organisaatiossa siihen voi kulua vuosikin.
Suositeltavaa on käyttää asiantuntija-apua prosessin aikana, erityisesti juridisissa ja taloudellisissa kysymyksissä. Näin varmistat, että kaikki velvoitteet tulevat hoidetuksi asianmukaisesti ja vältyt mahdollisilta jälkiseuraamuksilta.
Lopettamispäätöksen jälkeiset välittömät toimenpiteet
Kun päätös yritystoiminnan lopettamisesta on tehty, ensimmäiset toimenpiteet keskittyvät sidosryhmien informointiin ja alustavan toimintasuunnitelman laatimiseen.
Sidosryhmien tiedottaminen
Laadi selkeä viestintäsuunnitelma eri sidosryhmille. Tärkeimmät tahot, joille lopettamispäätöksestä tulee ilmoittaa välittömästi:
- Hallitus ja omistajat
- Rahoittajat ja pankit
- Tärkeimmät asiakkaat
- Keskeiset tavarantoimittajat
- Vuokranantaja
Alustavan aikataulun laatiminen
Tee yksityiskohtainen aikataulu, jossa määrittelet:
- Toiminnan lopullinen päättymispäivä
- Välitavoitteet ja määräajat
- Vastuuhenkilöt eri tehtäville
- Tarvittavat resurssit
Dokumentaation aloittaminen
Käynnistä heti järjestelmällinen dokumentointi prosessin alusta lähtien. Kerää yhteen:
- Aktiiviset sopimukset ja sitoumukset
- Ajantasainen taloudellinen tilanne
- Lista keskeneräisistä projekteista
- Inventaario omaisuudesta
Muista, että huolellinen dokumentointi heti alussa helpottaa merkittävästi myöhempiä vaiheita ja varmistaa, ettei mikään oleellinen jää huomiotta.
Välittömät taloudelliset toimenpiteet
Aloita taloudellisen tilanteen kartoitus ja varmista maksuvalmiuden riittävyys lopettamisprosessin ajaksi. Tärkeää on:
- Tarkistaa pankkitilien saldot
- Kartoittaa erääntyvät maksut
- Arvioida tulevat kulut
- Selvittää mahdolliset vakuudet ja takaukset
Nämä välittömät toimenpiteet luovat pohjan koko lopettamisprosessin sujuvalle etenemiselle. Huolellinen alkuvaiheen suunnittelu säästää aikaa ja resursseja myöhemmissä vaiheissa.
Keskeneräisten sopimusten ja velvoitteiden hoitaminen
Yritystoiminnan lopettamisvaiheessa sopimusten ja velvoitteiden läpikäynti on kriittinen tehtävä. Tässä vaiheessa on tärkeää kartoittaa kaikki voimassa olevat sopimukset ja selvittää niiden irtisanomisehdot.
Sopimusten läpikäynti ja priorisointi
Käy läpi kaikki yrityksen sopimukset ja luokittele ne tärkeysjärjestykseen:
- Toimitussopimukset asiakkaiden kanssa
- Alihankinta- ja toimittajasopimukset
- Leasing- ja vuokrasopimukset
- Vakuutukset ja palvelusopimukset
- IT-järjestelmiin liittyvät sopimukset
Irtisanomisten ajoitus
Suunnittele sopimusten päättäminen niin, että välttämättömät palvelut säilyvät toiminnan loppuun asti. Tarkista jokaisen sopimuksen:
- Irtisanomisaika ja -ehdot
- Mahdolliset sanktiot ennenaikaisesta päättämisestä
- Voimassaoloajan päättymispäivä
Velvoitteiden selvittäminen
Listaa kaikki avoimet velvoitteet ja laadi suunnitelma niiden hoitamiseksi:
- Keskeneräiset tilaukset ja toimitukset
- Maksamattomat laskut ja erääntyvät maksut
- Sopimusperusteiset velvoitteet
- Takuuasiat ja vastuusitoumukset
Neuvottele tarvittaessa velkojien kanssa maksuaikatauluista ja varmista, että kaikki velvoitteet tulevat hoidetuksi asianmukaisesti ennen toiminnan lopullista päättämistä.
Sopimusten siirto tai päättäminen
Selvitä mahdollisuudet siirtää hyödylliset sopimukset toiselle toimijalle tai neuvottele niiden päättämisestä. Huomioi erityisesti:
- Sopimusten siirtokelpoisuus
- Vastapuolen suostumus siirtoon
- Mahdolliset korvausvelvoitteet
Muista dokumentoida kaikki sopimusten päättämiseen liittyvät toimenpiteet ja säilytä kirjallinen vahvistus sopimusten päättymisestä.
Työntekijöihin liittyvät järjestelyt yrityksen lopettamisessa
Työntekijöiden asianmukainen huomioiminen on yksi tärkeimmistä tehtävistä yritystoimintaa lopetettaessa. Prosessi vaatii tarkkaa suunnittelua ja oikea-aikaista viestintää.
YT-neuvottelut ja irtisanomiset
Kun yritystoiminta päättyy kokonaan, kyseessä on tuotannollinen ja taloudellinen irtisanomisperuste. Tämä edellyttää YT-neuvottelujen käynnistämistä, jos yrityksessä työskentelee säännöllisesti vähintään 20 henkilöä.
- Neuvotteluesitys on annettava viisi päivää ennen neuvottelujen aloittamista
- Neuvotteluaika on vähintään 14 päivää tai kuusi viikkoa riippuen työntekijämäärästä
- Neuvotteluista on pidettävä pöytäkirjaa
Työsuhteisiin liittyvät lopputoimet
Työsuhteiden päättämiseen liittyy useita käytännön toimenpiteitä:
- Lopputilien laskeminen ja maksaminen
- Työtodistusten laatiminen
- Pitämättömien lomien korvaaminen
- Työterveyshuollon järjestelyistä sopiminen
Työntekijöiden tukeminen muutostilanteessa
Työnantajalla on velvollisuus tukea työntekijöiden uudelleentyöllistymistä. Tähän kuuluu:
- Muutosturvan toimintamallin käyttöönotto
- Yhteistyö TE-toimiston kanssa
- Tarvittaessa uudelleensijoittumispalveluiden järjestäminen
Viranomaisilmoitukset henkilöstöasioissa
Huolehdi tarvittavista ilmoituksista eri tahoille:
- Työeläkeyhtiölle työsuhteiden päättymisestä
- TE-toimistolle ryhmäirtisanomisista
- Työterveyshuollolle sopimuksen päättymisestä
Muista, että henkilöstöjärjestelyjen aikataulu on sovitettava yhteen muun lopettamisprosessin kanssa. Avainhenkilöiden pitäminen loppuun asti voi olla kriittistä sujuvan alasajon kannalta.
Omaisuuden realisointi ja varaston tyhjentäminen
Yrityksen omaisuuden ja varaston realisointi kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen lopullista toiminnan päättämistä. Tämä vaihe vaatii suunnitelmallisuutta, jotta saat omaisuudesta parhaan mahdollisen arvon.
Inventaarion tekeminen
- Tee tarkka listaus kaikesta myytävästä omaisuudesta
- Arvioi omaisuuden nykyarvo realistisesti
- Priorisoi myytävät tuotteet ja laitteet
- Dokumentoi kaikki myynnit huolellisesti
Kuten vanhempainrahan määrän laskemisessa ja hakemisessa, myös omaisuuden arvon määrittämisessä kannattaa olla tarkka ja järjestelmällinen. Näin varmistat, että kaikki arvot tulevat oikein kirjatuiksi.
Myyntikanavien valinta
Valitse sopivat myyntikanavat eri omaisuustyypeille:
- Koneet ja laitteet: Huutokaupat tai suoramyynti alan toimijoille
- Varasto: Poistomyynti tai tukkumyynti kilpailijoille
- Toimistokalusteet: Käytetyn tavaran markkinapaikat
- Ajoneuvot: Autoliikkeet tai nettihuutokaupat
Varaston tehokas tyhjennys
Aloita varaston tyhjennys asteittain:
- Tee inventaario koko varastosta
- Järjestä tuotteet myyntikelpoisuuden mukaan
- Suunnittele hinnoittelustrategia eri tuoteryhmille
- Toteuta poistomyynti vaiheittain
Käyttöomaisuuden realisointi
Käyttöomaisuuden myynnissä huomioitavaa:
- Selvitä mahdolliset leasing- ja rahoitussopimukset
- Tarkista laitteiden huoltohistoria ja dokumentaatio
- Varmista takuiden ja lisenssien siirrettävyys
- Huolehdi tietoturvasta laitteiden myynnin yhteydessä
Muista, että omaisuuden realisoinnissa nopeus ei ole valttia – tärkeämpää on saada omaisuudesta kohtuullinen hinta ja hoitaa prosessi hallitusti.
Kirjanpidon ja tilinpäätöksen loppuunsaattaminen
Yritystoiminnan lopettamisessa kirjanpidon ja tilinpäätöksen huolellinen viimeistely on keskeistä. Tämä vaihe vaatii erityistä tarkkuutta, sillä se luo pohjan lopullisille veroilmoituksille ja yrityksen varallisuuden selvittämiselle.
Lopputilinpäätöksen valmistelu
- Kaikkien tositteiden kerääminen ja järjestäminen
- Myyntisaamisten ja ostovelkojen täsmäytys
- Varaston loppuinventaario ja arvostus
- Käyttöomaisuuden arvonalennusten kirjaaminen
Kuten parturi-kampaamon ALV-käytännöissä, myös lopputilinpäätöksessä on tärkeää huomioida arvonlisäveron oikea käsittely ja kirjaaminen.
Tilien täsmäytys
Varmista seuraavien tilien täsmällisyys:
- Pankkitilien saldojen täsmäytys tiliotteisiin
- Lainasaldojen tarkistus rahoittajien kanssa
- Palkkakirjanpidon täsmäytys
- Ennakkomaksujen ja siirtyvien erien selvittäminen
Jos yrityksellä on useita velkoja, voi olla järkevää harkita niiden yhdistämistä – lue lisää lainojen yhdistämisestä ennen lopullista tilinpäätöstä.
Omaisuuserien käsittely
Tilinpäätöksessä huomioitavat omaisuuserät:
- Käyttöomaisuuden myyntivoitot tai -tappiot
- Vaihto-omaisuuden arvostus käypään arvoon
- Saatavien arvonalennuskirjaukset
Omaisuuden realisoinnista syntyvät kulut kannattaa huomioida samaan tapaan kuin perinnönjaon kustannuksissa, jotta kaikki kuluerät tulevat oikein kirjatuiksi.
Lopputilinpäätöksen erityispiirteet
Lopputilinpäätöksessä huomioitavia erityisasioita:
- Varausten purkaminen
- Jaksotuksien oikaiseminen
- Poistojen kirjaaminen lopettamispäivään asti
- Tilinpäätöksen liitetietojen täydentäminen
Muista, että huolellisesti tehty lopputilinpäätös helpottaa merkittävästi seuraavia lopettamisvaiheita ja veroilmoitusten laatimista.
Veroilmoitukset ja viranomaisilmoitukset lopettamistilanteessa
Yritystoiminnan lopettamiseen liittyy useita pakollisia veroilmoituksia ja viranomaisilmoituksia. Näiden oikea-aikainen ja täsmällinen hoitaminen on tärkeää ylimääräisten selvityspyyntöjen välttämiseksi.
Verottajalle tehtävät ilmoitukset
Lopettavan yrityksen tulee huolehtia seuraavista veroilmoituksista:
- Lopettamisilmoitus arvonlisäverovelvollisten rekisteriin
- Viimeinen kausiveroilmoitus
- Lopettamisvuoden veroilmoitus
- Ennakkoverojen lopettamishakemus
Määräajat ja aikataulut
Huomioi seuraavat määräajat ilmoitusten tekemisessä:
- ALV-ilmoitus viimeistään lopettamiskuukautta seuraavan kuukauden 12. päivä
- Työnantajasuoritusten viimeinen ilmoitus palkanmaksun päättyessä
- Lopettamisvuoden veroilmoitus neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä
Muut viranomaisilmoitukset
Veroilmoitusten lisäksi huolehdi seuraavista:
- Työeläkevakuutusyhtiölle lopettamisilmoitus
- Työttömyysvakuutusrahastolle päättymisilmoitus
- Vakuutusyhtiöille ilmoitukset vakuutusten päättämisestä
Tarkista ja maksa kaikki mahdolliset maksurästit ennen lopullista lopettamista. Säilytä kopiot kaikista tehdyistä ilmoituksista ja niiden lähettämisen vahvistuksista.
Kaupparekisteristä poistaminen ja Y-tunnuksen lopettaminen
Yrityksen virallinen lopettaminen tapahtuu kaupparekisteristä poistamisen kautta. Tämä on prosessin viimeisiä vaiheita, joka kannattaa tehdä vasta kun muut käytännön asiat on hoidettu.
Lopettamisilmoituksen tekeminen
Kaupparekisteriin tehtävä lopettamisilmoitus vaihtelee yritysmuodon mukaan:
- Toiminimi: Y6-lomake
- Avoin yhtiö ja kommandiittiyhtiö: Y6-lomake
- Osakeyhtiö: Y4-lomake ja liitelomake 13
- Osuuskunta: Y4-lomake ja liitelomake 16
Aivan kuten osakeyhtiön perustamisessa, myös sen lopettamisessa tarvitaan tarkkaa dokumentaatiota ja oikeiden lomakkeiden käyttöä.
Lopettamisilmoituksen sisältö
Ilmoituksessa tulee mainita:
- Yrityksen virallinen nimi ja Y-tunnus
- Lopettamispäivämäärä
- Selvitysmenettelyn tiedot (osakeyhtiöt)
- Allekirjoitusoikeudelliset henkilöt
Käytännön toimenpiteet
Ennen rekisteri-ilmoituksen tekemistä:
- Varmista, että kaikki viranomaisilmoitukset on tehty
- Tarkista, että verovelvollisuudet on hoidettu
- Kerää tarvittavat liitteet ja päätöspöytäkirjat
- Tee tarvittavat selvitystoimet yhtiömuodon vaatimusten mukaisesti
Kun kaupparekisteri-ilmoitus on käsitelty ja yritys poistettu rekisteristä, Y-tunnus lakkaa automaattisesti. Tämän jälkeen yritys ei voi enää harjoittaa liiketoimintaa kyseisellä Y-tunnuksella.
Asiakirjojen säilyttäminen yritystoiminnan päättymisen jälkeen
Yritystoiminnan päättyessä asiakirjojen säilyttäminen on lakisääteinen velvollisuus. Säilytysajat vaihtelevat asiakirjatyypeittäin, ja niiden huolellinen arkistointi on tärkeää mahdollisten jälkiselvittelyjen varalta.
Kirjanpitoaineiston säilytysajat
- Tilinpäätös, toimintakertomus ja kirjanpidot: 10 vuotta
- Tilikauden tositteet ja liiketapahtumia koskeva kirjeenvaihto: 6 vuotta
- Palkkakirjanpito ja -kortistot: 10 vuotta
- Työvuorolistat ja työaikakirjanpito: 2 vuotta
Muiden asiakirjojen säilytys
Eri asiakirjatyyppien säilytysajat:
- Hallintopöytäkirjat ja yhtiökokouspöytäkirjat: pysyvästi
- Sopimukset: vähintään 10 vuotta päättymisestä
- Vakuutusasiakirjat: 10 vuotta vakuutuksen päättymisestä
- Verotukseen liittyvät asiakirjat: 6 vuotta verovuoden päättymisestä
Säilytyksen käytännön järjestelyt
Huomioi seuraavat seikat asiakirjojen säilytyksessä:
- Valitse kuiva ja turvallinen säilytystila
- Järjestä aineisto selkeästi ja kronologisesti
- Merkitse säilytysajat ja hävityspäivämäärät
- Huolehdi tietosuojasta ja -turvasta
Sähköisen aineiston osalta varmista varmuuskopiointi ja tiedostojen avattavuus myös tulevaisuudessa. Säilytä tarvittavat käyttöoikeudet ja salasanat turvallisesti.
Yrittäjän henkilökohtaiset järjestelyt toiminnan päättyessä
Yritystoiminnan lopettaminen vaatii myös yrittäjän henkilökohtaisen talouden ja tulevaisuuden järjestelyä. Tämä vaihe on tärkeä hoitaa huolellisesti, jotta siirtymä seuraavaan elämänvaiheeseen sujuu mahdollisimman jouhevasti.
Toimeentulon turvaaminen
- Työttömyysturvan selvittäminen ja hakeminen
- Säästöjen ja sijoitusten kartoitus
- Henkilökohtaisten vakuutusten päivittäminen
- Eläkekertymän tarkistaminen
Hajautetun rahoituksen ratkaisut voivat tarjota uusia mahdollisuuksia varallisuuden hallintaan – tutustu tarkemmin DeFi-palveluiden vertailuun ja vaihtoehtoihin.
Henkilökohtaisen talouden uudelleenjärjestely
Tarkista ja päivitä seuraavat asiat:
- Henkilökohtaiset lainat ja takaukset
- Pankkitilit ja maksuvälineet
- Säännölliset tulot ja menot
- Verotukselliset muutokset
Ammatillisen tulevaisuuden suunnittelu
Kartoita vaihtoehdot jatkolle:
- Uuden yritystoiminnan mahdollisuudet
- Palkkatyön etsiminen
- Lisäkoulutuksen tarve
- Eläkkeelle siirtyminen
Käytännön järjestelyt
Huolehdi henkilökohtaisista muutoksista:
- Osoitetietojen päivitys
- Puhelinliittymien siirto tai päättäminen
- Työhuoneen tai toimiston tyhjennys
- Henkilökohtaisten tavaroiden erottelu yrityksen omaisuudesta
Muista, että huolellinen henkilökohtainen suunnittelu on yhtä tärkeää kuin yrityksen lopettamiseen liittyvät toimet. Se luo pohjan tulevalle ja auttaa sopeutumaan muutokseen.
Yhteenveto yritystoiminnan lopettamisesta
Yritystoiminnan lopettaminen on monivaiheinen prosessi, joka vaatii tarkkaa suunnittelua ja järjestelmällistä etenemistä. Tärkeintä on hoitaa kaikki velvoitteet ja ilmoitukset ajallaan sekä huolehtia kirjanpidon loppuun saattamisesta. Muista myös selvittää mahdolliset rahoitusvaihtoehdot ja velkojen järjestelyt ennen lopullista päätöstä.
Plussat
- Mahdollisuus aloittaa puhtaalta pöydältä
- Velkavastuiden selkeä päättyminen
- Stressin väheneminen
- Uusien mahdollisuuksien avautuminen
Miinukset
- Aikaa vievä prosessi
- Paperityön määrä
- Kustannukset
- Mahdolliset veroseuraamukset
Yrityksen lopettamisen vaiheet ja aikataulu
Yritystoiminnan lopettaminen on monivaiheinen prosessi, joka vaatii huolellista suunnittelua ja järjestelmällistä etenemistä. Oikein hoidettuna lopettaminen sujuu jouhevasti ja vältyt ylimääräisiltä hankaluuksilta myöhemmin. Prosessiin kannattaa varata riittävästi aikaa, sillä eri vaiheet voivat viedä odotettua kauemmin.Vaihe | Toimenpiteet | Huomioitavaa | Aikataulu |
---|---|---|---|
1. Päätöksenteko | Yhtiökokouksen päätös, hallituksen kokous | Dokumentointi tärkeää | 1-2 viikkoa |
2. Sopimusten päättäminen | Vuokra-, työntekijä- ja yhteistyösopimukset | Irtisanomisajat huomioitava | 1-6 kuukautta |
3. Omaisuuden realisointi | Varaston, kaluston ja laitteiden myynti | Arvonmääritys tehtävä | 1-3 kuukautta |
4. Velkojen selvitys | Lainojen maksu, laskujen hoito | Maksusuunnitelmat | 2-4 kuukautta |
5. Viranomaisilmoitukset | Kaupparekisteri, verottaja, vakuutusyhtiöt | Määräajat tärkeitä | 2-4 viikkoa |
Usein kysytyt kysymykset
Missä järjestyksessä yrityksen omaisuus kannattaa realisoida lopettamisvaiheessa?
Omaisuuden realisointi kannattaa aloittaa nopeasti myytävistä ja arvonsa hyvin säilyttävistä kohteista kuten ajoneuvoista ja elektroniikasta. Tämän jälkeen edetään varaston tyhjentämiseen ja muuhun irtaimistoon, ja viimeisenä myyntijärjestyksessä ovat kiinteistöt ja muut vaikeammin realisoitavat omaisuuserät.
Kuinka kauan eri yritysasiakirjoja pitää säilyttää toiminnan päättymisen jälkeen?
Kirjanpitoaineisto ja muut lakisääteisen säilytyksen alaiset asiakirjat tulee säilyttää vähintään 6-10 vuotta yritystoiminnan päättymisestä, riippuen asiakirjan tyypistä. Asiakirjojen säilytysaika on pisin kirjanpidon tositteilla ja pääkirjoilla, jotka tulee säilyttää 10 vuotta, kun taas esimerkiksi palkkakirjanpito vaatii 6 vuoden säilytyksen.
Mitä erityistä pitää huomioida työntekijöiden irtisanomisessa yrityksen lopettaessa?
Yrityksen lopettaessa toimintansa työsuhteiden päättäminen vaatii yt-neuvottelujen käynnistämistä, jos yrityksessä on vähintään 20 työntekijää. Työntekijöille tulee ilmoittaa irtisanomisesta kirjallisesti ja noudattaa lakisääteistä irtisanomisaikaa, jonka pituus riippuu työsuhteen kestosta.
Miten hoidetaan keskeneräiset asiakassopimukset yritystä lopetettaessa?
Sopimusten päättäminen tulee hoitaa huolellisesti ilmoittamalla asiakkaille yritystoiminnan lopettamisesta ja sopimalla keskeneräisten tilausten loppuunsaattamisesta tai korvaavista järjestelyistä. Kaikki asiakasvelvoitteet on hoidettava asianmukaisesti loppuun tai sovittava niiden siirtämisestä toiselle palveluntarjoajalle.
Mitä veroilmoituksia ja milloin pitää tehdä yritystoimintaa lopetettaessa?
Yrityksen lopettamisilmoitukset verottajalle tulee tehdä viimeistään neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Verovelvollisuudet jatkuvat kunnes viimeiset ilmoitukset on tehty, mukaan lukien lopputilikauden veroilmoitus sekä arvonlisäveron ja työnantajasuoritusten viimeiset ilmoitukset.
Miten lopputilinpäätös eroaa normaalista tilinpäätöksestä?
Lopputilinpäätös tehdään yritystoiminnan päättyessä, ja sen tilinpäätöksen erityispiirteet eroavat normaalista tilinpäätöksestä siten, että kaikki yrityksen varat ja velat tulee arvostaa käypään arvoon kirjanpidon päättämisen yhteydessä. Tässä vaiheessa myös kaikki jaksotukset puretaan ja keskeneräiset työt sekä projektit arvostetaan sen hetkiseen tilanteeseensa.
Mitä lomakkeita tarvitaan eri yhtiömuotojen kaupparekisteristä poistamiseen?
Kaupparekisteri-ilmoitus yrityksen lopettamisesta tehdään Y6-lomakkeella toiminimille, Y4-lomakkeella osakeyhtiöille ja osuuskunnille sekä Y5-lomakkeella avoimille yhtiöille ja kommandiittiyhtiöille. Lopettamisilmoitus on tehtävä myös Verohallintoon y-tunnuksen lopettamista varten.
Miten yrittäjän työttömyysturva määräytyy yritystoiminnan päättyessä?
Yrittäjän työttömyysturva ja työttömyysetuudet määräytyvät yritystoiminnan päättymisen jälkeen sen perusteella, onko toiminta lopetettu pysyvästi vai keskeytetty tilapäisesti. Toimeentulon turvaaminen edellyttää, että yritystoiminta on todistettavasti päättynyt esimerkiksi yrityksen myynnin, konkurssin tai selvitystilaan asettamisen kautta.
Milloin kannattaa ilmoittaa sidosryhmille yritystoiminnan lopettamisesta?
Sidosryhmätiedotus kannattaa aloittaa heti kun lopettamispäätös on tehty, jotta kaikille osapuolille jää riittävästi aikaa reagoida muutokseen. Suunnittele selkeä viestintäaikataulu ja priorisoi lopettamisesta ilmoittaminen ensin tärkeimmille kumppaneille kuten työntekijöille, asiakkaille ja tavarantoimittajille.