Toimeentulotuen hakeminen verkossa – Näin teet hakemuksen

Toimeentulotuen hakemisen seurantatyökalu – Hallitse hakuprosessia

Edistyminen: 0%

Toimeentulotuen hakeminen verkossa

Toimeentulotuen hakeminen verkossa on nykyään helppoa Kelan sähköisen asiointipalvelun kautta. Palveluun kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella, kuten pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Sähköinen hakemus on käytettävissä vuorokauden ympäri, joten voit täyttää hakemuksen silloin kun sinulle parhaiten sopii. Verkkopalvelun kautta hakeminen säästää aikaa ja vaivaa verrattuna paperilomakkeiden täyttämiseen tai toimistossa asioimiseen.

Ennen hakemuksen aloittamista kannattaa tarkistaa, että sinulla on oikeus toimeentulotukeen. Aivan kuten autovakuutuksen bonusturvan hyödyt kannattaa selvittää etukäteen, myös toimeentulotuen ehdot on hyvä käydä läpi ennen hakemista.

Sähköisessä hakemuksessa järjestelmä ohjaa sinua vaihe vaiheelta eteenpäin. Hakemuksen täyttäminen on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi, ja palvelu näyttää automaattisesti, mitkä kohdat ovat pakollisia.

Verkkopalvelussa näet myös reaaliaikaisesti, mitä liitteitä hakemukseesi tarvitaan. Monet liitteet, kuten laskut ja tiliotteet, voi lisätä suoraan sähköiseen hakemukseen skannaamalla tai valokuvaamalla ne.

Sähköinen hakemus tallentuu automaattisesti järjestelmään, joten voit tarvittaessa jatkaa sen täyttämistä myöhemmin. Tämä on erityisen kätevää, jos huomaat kesken täyttämisen puuttuvia tietoja tai liitteitä.

Näin täytät sähköisen toimeentulotukihakemuksen

Sähköisen hakemuksen täyttäminen alkaa kirjautumalla Kelan asiointipalveluun. Valitse etusivulta kohta ”Tee hakemus” ja sieltä ”Perustoimeentulotuki”. Järjestelmä näyttää automaattisesti esitäytetyt henkilötietosi.

Hakemuksessa kysytään seuraavia perustietoja:

  1. Asumistiedot ja asumismenot
  2. Tulot ja varallisuus
  3. Pankkitilien saldot
  4. Päivittäiset menot
  5. Laskut ja muut maksut

Täytä jokainen kohta huolellisesti ja tarkasti. Kelan toimeentulotuen ohjeista löydät tarkat tiedot siitä, mitkä menot huomioidaan hakemuksessa.

Taloudellisten tietojen käsittelyssä hyödynnetään nykyään paljon automatisoituja ratkaisuja. Jos olet kiinnostunut siitä, miten talousdataa käsitellään eri järjestelmissä, voit tutustua tarkemmin talousdatan rajapintapalveluihin.

Muista merkitä selkeästi, mille ajalle haet tukea. Voit hakea tukea kuukaudeksi kerrallaan tai pidemmälle ajalle. Hakemuksessa on myös vapaa tekstikenttä, johon voit kirjoittaa lisätietoja tilanteestasi.

Ennen hakemuksen lähettämistä tarkista vielä kerran kaikki antamasi tiedot. Järjestelmä näyttää yhteenvedon hakemuksestasi, josta näet helposti, jos jokin kohta on jäänyt täyttämättä.

Lopuksi paina ”Lähetä hakemus” -painiketta. Saat vahvistuksen hakemuksen vastaanottamisesta sähköpostiisi tai tekstiviestillä, jos olet antanut luvan viestien lähettämiseen.

Tarvittavat liitteet verkossa tehtävään hakemukseen

Toimeentulotuen hakeminen verkossa - Näin teet hakemuksen
Toimeentulotuen hakeminen verkossa – Näin teet hakemuksen

Verkossa tehtävään toimeentulotukihakemukseen tarvitset erilaisia liitteitä riippuen elämäntilanteestasi. Voit lisätä liitteet suoraan sähköiseen hakemukseen joko skannaamalla tai ottamalla niistä selkeät valokuvat.

Perusliitteet, jotka tarvitset lähes aina:

  • Tiliotteet kaikista pankkitileistäsi viimeisen kahden kuukauden ajalta
  • Vuokrasopimus tai asumiskuluja koskevat tositteet
  • Palkkalaskelmat tai muut tulotositteet
  • Laskut, joihin haet tukea

Jos olet opiskelija, tarvitset lisäksi:

  • Opintotukipäätös
  • Todistus opiskelupaikasta
  • Opintosuoritusote kuluvalta lukuvuodelta

Yrittäjänä toimiessasi liitä mukaan:

  • Kirjanpitäjän selvitys yritystoiminnan tuloista
  • Viimeisin tuloslaskelma ja tase
  • Yrityksen tiliotteet

Muista ottaa kuvat tai skannaukset koko asiakirjasta – pelkkä osa laskusta tai tiliotteesta ei riitä. Tiedostomuodoiksi käyvät yleisimmät kuva- ja PDF-tiedostot.

Liitteiden lisääminen verkossa on tehty yksinkertaiseksi. Voit ladata tiedostot suoraan tietokoneeltasi tai mobiililaitteeltasi hakemuksen yhteydessä olevaan liitepalveluun.

Liitteiden puuttuminen on yleisin syy hakemuksen käsittelyn viivästymiseen, joten varmista että kaikki tarvittavat dokumentit ovat mukana jo ensimmäisellä hakukerralla.

Toimeentulotuen hakeminen kiireellisissä tilanteissa

Joskus taloudellinen tilanne voi vaatia nopeaa toimintaa. Kiireellisessä tilanteessa toimeentulotukea voi hakea verkossa samalla tavalla kuin normaalisti, mutta hakemuksessa tulee erityisesti korostaa tilanteen kiireellisyyttä.

Merkitse hakemukseen selkeästi, että kyseessä on kiireellinen tapaus. Kerro ”Lisätietoja”-kentässä tarkasti:

  • Miksi tilanteesi on kiireellinen
  • Mitä seurauksia tuen viivästymisestä voisi olla
  • Milloin tarvitset päätöksen viimeistään

Kiireellisiä tilanteita voivat olla esimerkiksi:

  • Häätöuhka tai vuokran maksamatta jääminen
  • Sähköjen katkeamisen uhka
  • Välttämättömien lääkkeiden tarve
  • Akuutti ruoan puute

Kiireellisessä tapauksessa voit myös soittaa Kelan puhelinpalveluun heti hakemuksen lähettämisen jälkeen. Kerro puhelussa hakemuksen lähettämisestä ja tilanteen kiireellisyydestä.

Jos tarvitset apua välittömästi virka-ajan ulkopuolella, ota yhteyttä oman kuntasi sosiaalipäivystykseen. Sosiaalipäivystyksen yhteystiedot löydät kuntasi verkkosivuilta.

Kiireellisessäkin tilanteessa on tärkeää liittää hakemukseen kaikki oleelliset tositteet. Puutteelliset liitteet voivat hidastaa käsittelyä merkittävästi.

Hakemuksen käsittelyaika ja päätöksen seuranta verkossa

Toimeentulotukihakemuksen käsittely alkaa heti, kun hakemus saapuu Kelaan. Lain mukaan päätös tulee tehdä seitsemän arkipäivän kuluessa, kun kaikki tarvittavat tiedot ja liitteet on toimitettu.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta Kelan verkkopalvelussa:

  • Hakemuksen saapuminen ja rekisteröinti
  • Käsittelyn eteneminen
  • Mahdolliset lisäselvityspyynnöt
  • Valmis päätös

Verkkopalvelussa näet myös, jos käsittelijä tarvitsee sinulta lisätietoja. Lisäselvityspyynnöt kannattaa hoitaa mahdollisimman pian, sillä seitsemän päivän käsittelyaika alkaa vasta, kun kaikki tarvittavat tiedot on toimitettu.

Päätöksen valmistuttua saat siitä ilmoituksen valitsemaasi kanavaa pitkin. Voit lukea päätöksen suoraan verkkopalvelusta, jossa näet:

  • Myönnetyn tuen määrän
  • Päätöksen perustelut
  • Maksupäivän
  • Mahdolliset vähennykset tai huomioimatta jätetyt menot

Jos päätös on kielteinen tai et ole siihen tyytyväinen, verkkopalvelusta löydät myös ohjeet muutoksenhakuun. Muutoksenhakuaika on 37 päivää päätöksen saamisesta.

Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakeminen

Perustoimeentulotuen lisäksi voit hakea täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea kunnalta. Nämä tukimuodot on tarkoitettu erityisiin menoihin tai tilanteisiin, joita perustoimeentulotuki ei kata.

Täydentävää toimeentulotukea voit hakea esimerkiksi:

  • Lasten harrastusmenoihin
  • Muutosta aiheutuviin kustannuksiin
  • Kodin välttämättömiin hankintoihin
  • Erityisistä olosuhteista johtuviin menoihin

Ehkäisevä toimeentulotuki puolestaan auttaa sinua selviytymään odottamattomista taloudellisista vaikeuksista. Jos esimerkiksi pikavippien takaisinmaksu on muodostunut ongelmaksi, voit keskustella kunnan sosiaalitoimen kanssa tilanteestasi.

Hakeminen tapahtuu kunnan oman verkkopalvelun kautta. Tarvitset ensin Kelan päätöksen perustoimeentulotuesta. Jos olet yrittäjä tai olet aiemmin toiminut yrittäjänä, sinun kannattaa mainita hakemuksessa myös mahdollinen YEL-vakuutuksesi ja sen vaikutus tuloihisi.

Jos harkitset yrityksen myyntiä taloudellisen tilanteesi parantamiseksi, tämäkin kannattaa tuoda esiin hakemuksessa, sillä se voi vaikuttaa tuen tarpeen arviointiin.

Kunnan sosiaalityöntekijä arvioi tuen tarpeen yksilöllisesti. Hakemukseen on hyvä liittää:

  • Kelan päätös perustoimeentulotuesta
  • Tositteet haettavista erityismenoista
  • Selvitys elämäntilanteesta
  • Mahdolliset asiantuntijalausunnot

Käsittelyaika on sama kuin perustoimeentulotuessa – seitsemän arkipäivää. Kiireellisissä tapauksissa päätös voidaan tehdä nopeammin.

Sähköisen hakemuksen muokkaaminen ja peruuttaminen

Kelan verkkopalvelussa voit muokata lähettämääsi toimeentulotukihakemusta tai peruuttaa sen kokonaan. Tämä onnistuu niin kauan kun hakemusta ei ole vielä ratkaistu.

Hakemuksen muokkaaminen onnistuu näin:

  • Kirjaudu Kelan asiointipalveluun
  • Valitse ”Vireillä olevat hakemukset”
  • Klikkaa muokattavaa hakemusta
  • Valitse ”Täydennä hakemusta”

Muokkausnäkymässä voit:

  • Korjata virheellisiä tietoja
  • Lisätä puuttuvia liitteitä
  • Täydentää tulotietoja
  • Tarkentaa hakemuksen lisätietoja

Jos haluat peruuttaa hakemuksen kokonaan, valitse ”Peruuta hakemus” -toiminto. Peruuttamisen jälkeen hakemus poistuu käsittelystä, eikä sitä voi enää palauttaa.

Muista tallentaa kaikki tekemäsi muutokset ennen kuin poistut palvelusta. Saat vahvistuksen muutosten tallentumisesta tai hakemuksen peruuttamisesta.

Yleisimmät virheet verkossa tehtävässä hakemuksessa

Toimeentulotuen hakeminen verkossa voi kaatua muutamiin tyypillisiin kompastuskiviin. Tässä yleisimmät virheet, jotka voivat hidastaa tai vaikeuttaa hakemuksesi käsittelyä.

Puutteelliset tiliotteet ovat yleisin ongelma. Muista toimittaa tiliotteet kaikista tileistäsi – myös säästötileistä ja tileistä, joilla ei ole tapahtumia. Aivan kuten työmatkakulujen verovähennyksessä vaaditaan tarkat tiedot, myös toimeentulotukihakemuksessa kaikkien tilitietojen tulee olla täsmällisiä.

Toinen yleinen virhe on epäselvät liitteet. Valokuvat kuiteista ja laskuista pitää olla tarkkoja ja kokonaisia – summat ja päivämäärät tulee näkyä selkeästi. Aivan kuten kaskovakuutuksen ehdot kannattaa lukea huolella, myös liitteiden vaatimukset on syytä tarkistaa etukäteen.

  1. Tulojen ilmoittaminen
    • Kaikkia tuloja ei ole merkitty
    • Palkkakuitit puuttuvat
    • Epäsäännölliset tulot jätetty mainitsematta
  2. Asumiskustannukset
    • Vuokrasopimus puuttuu
    • Vesimaksuja ei ole eritelty
    • Sähkölaskun arvio puuttuu
  3. Menojen ilmoittaminen
    • Lääkekuluista ei ole kuitteja
    • Laskujen eräpäivät puuttuvat
    • Säännöllisiä menoja unohdettu mainita

Vältä myös näitä tavallisia virheitä:

  • Hakemuksen jättäminen liian myöhään
  • Väärän ajanjakson valitseminen
  • Puutteelliset yhteystiedot
  • Lisätietojen kirjoittaminen väärään kohtaan

Jos huomaat tehneesi virheen, voit korjata sen nopeasti verkkopalvelussa. Mitä aiemmin reagoit, sitä nopeammin hakemuksesi käsittely etenee.

Toimeentulotuen jatkohakemuksen tekeminen verkossa

Jatkohakemuksen tekeminen verkossa on vielä ensimmäistä hakemusta helpompaa. Aiemmat tietosi näkyvät esitäytettyinä, joten sinun tarvitsee päivittää vain muuttuneet asiat.

Jatkohakemuksen tekeminen kannattaa aloittaa noin 2-3 viikkoa ennen edellisen tukikauden päättymistä. Näin varmistat tuen katkeamattoman maksun.

Jatkohakemuksen erityispiirteet

Jatkohakemuksessa järjestelmä näyttää automaattisesti:

  • Edellisen hakemuksen tiedot
  • Voimassa olevat vuokrasopimukset
  • Aiemmin ilmoitetut säännölliset tulot
  • Viimeisimmät asumiskustannukset

Tarkista ja päivitä erityisesti:

  1. Muuttuneet tulot tai menot
  2. Uudet laskut ja maksut
  3. Mahdolliset muutokset asumiskuluissa
  4. Perhetilanteen muutokset

Tarvittavat liitteet jatkohakemukseen

Jatkohakemukseen tarvitset yleensä vain uusimmat:

  • Tiliotteet hakemusta edeltävältä kuukaudelta
  • Tositteet muuttuneista tuloista
  • Kuitit maksetuista laskuista
  • Todistukset uusista säännöllisistä menoista

Jos tilanteessasi ei ole tapahtunut muutoksia, jatkohakemuksen käsittely on yleensä nopeampaa kuin ensimmäisen hakemuksen. Muista silti tarkistaa kaikki tiedot huolellisesti ennen lähettämistä.

Yhteenveto ja pääpointit

Toimeentulotuen hakeminen verkossa on nykyään tehty mahdollisimman sujuvaksi. Kun taloudellinen tilanteesi on tiukka, verkkoasiointi säästää aikaa ja vaivaa. Muista kuitenkin, että toimeentulotuki on aina viimesijainen tukimuoto – tarkista ensin muut mahdolliset tuet ja rahoitusvaihtoehdot.

Plussat

  • Hakemuksen voi tehdä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa
  • Liitteet voi toimittaa sähköisesti
  • Käsittelyaika on yleensä nopeampi kuin paperihakemuksilla
  • Hakemuksen täyttäminen on ohjattua

Miinukset

  • Vaatii vahvan tunnistautumisen
  • Kaikki liitteet pitää olla sähköisessä muodossa
  • Nettiyhteys ja laite tarvitaan
  • Ei henkilökohtaista neuvontaa täyttövaiheessa

Toimeentulotuen verkkohaun vaiheet ja tarvittavat tiedot

Toimeentulotuen hakeminen verkossa on nykyään tehty mahdollisimman sujuvaksi. Sähköinen asiointi säästää aikaa ja vaivaa, kun paperilomakkeita ei tarvitse täyttää ja toimittaa henkilökohtaisesti. Verkkopalvelussa voit hoitaa hakemuksen jättämisen kellonajasta riippumatta, ja samalla näet hakemuksesi tilanteen reaaliajassa.
Hakuvaihe Tarvittavat tiedot Huomioitavaa
Tunnistautuminen Verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne Kirjautuminen on turvallista ja salattua
Perustiedot Henkilötiedot, osoite, tilinumero Tarkista tietojen ajantasaisuus
Tulot Palkkalaskelmat, tiliotteet, etuuspäätökset Liitteet PDF-muodossa
Menot Vuokrasopimus, laskut, kuitit Säilytä alkuperäiset dokumentit
Käsittelyaika Hakemuksen tila näkyy verkossa Seuraa ilmoitettua käsittelyaikaa
Toimeentulotuen hakeminen verkossa on tehokasta ja vaivatonta. Muista kuitenkin kerätä kaikki tarvittavat liitteet valmiiksi ennen hakemuksen aloittamista. Näin varmistat hakemuksesi mahdollisimman nopean käsittelyn.

Usein kysytyt kysymykset

Mitä teen jos sähköinen toimeentulotukihakemus jää kesken verkkopalvelussa?

Miten lisään puuttuvan liitteen jo lähetettyyn verkkoasiointihakemukseen?

Kuinka saan tiedon verkossa tehdyn hakemuksen vastaanottamisesta?

Milloin verkkopalvelussa tehty kiireellinen hakemus käsitellään?

Voiko samassa verkkopalvelussa hakea sekä perus- että täydentävää toimeentulotukea?

Miten korjaan virheelliset tiedot jo lähetetyssä sähköisessä hakemuksessa?

Kuinka kauan voin muokata verkossa tehtyä hakemusta lähetyksen jälkeen?

Samankaltaiset artikkelit